Cum ne influenteaza indulcitorii artificiali viata?
Desi majoritatea indulcitorilor artificiali au fost descoperiti accidental acestia sunt omniprezenti in viata de zi cu zi intr-o gama foarte variata de produse incepand cu dulciurile, bauturile racoritoare, guma de mestecat si terminand cu cosmeticele si medicamentele.
In prezent companiile farmaceutice si cele alimentare fac cercetari pentru descoperirea unor noi substante edulcorante. In ciuda studiilor extensive cu durata de zeci de ani si pe mii de subiecti, exista inca controverse cu privire la siguranta folosirii in alimentatie a unor indulcitori artificiali.
Inca de la aparitia lor indulcitorii artificiali au constituit o prezenta permanenta in alimentatia diabeticilor pentru controlul glicemiei si de asemenea in dietele hipocalorice.
Diabetul zaharat este o disfunctie a metabolismului, fiind afectat in special metabolismul lipidic si glucidic. Pacientul cu diabet zaharat de orice tip are nevoie sa controleze nivelul glucozei din sange in conditiile in care insulina (hormonul principal ce controleaza glucoza si lipidele in organism) este in cantitati insuficiente.
De aceea indulcitorii artificiali sunt de un real ajutor pentru pastrarea normoglicemiei, mai ales in cazul pacientilor cu diabet zaharat de tip 2 care sunt majoritatea supraponderali, si la care scaderea in greutate este esentiala pentru un bun control al bolii.
Indulcitorii artificiali sunt un adjuvant pretios in “lupta” diabeticului cu boala sa, putand inlocui complet sau partial zaharul din dieta, cu mentiunea ca aceste diete sa fie sarace in grasimi, dibetul fiind in primul rand un dezechilibru al metabolismului grasimilor.
Daca in dieta diabeticului indulcitorii artificiali aduc reale avantaje, lucrurile nu stau la fel de clar in ceea ce priveste beneficiile acestora in cura de slabire precum si in dieta persoanelor normoponderale. Se vehiculeaza de cativa ani ideea ca indulcitorii artificiali folositi pe termen lung nu ajuta in cura de slabire atat de mult pe cat se credea ba mai mult ar putea fi una dintre cauzele cresterii procentului de obezi din lumea intreaga.
Cateva studii realizate de universitatile americane atat pe animale de laborator cat si pe oameni au dus la concluzii ingrijoratoare si anume bauturile indulcite artificial par sa deregleze abilitatea organismului de a „numara” caloriile.
Corpul nostru „stie” cand mancam ceva bogat in carbohidrati chiar inainte ca alimentul respectiv sa fie inghitit. Doar vazand, mirosind sau chiar numai gandul la ceva dulce face ca metabolismul nostru sa reactioneze imediat prin producerea de insulina si alti hormoni, pregatindu-se astfel sa preia nutrientii.
In momentul in care mancam ceva care este dulce la gust dar nu aduce de fapt cantitatea de glucoza asteptata, organismul nostru pierde abilitatea de a numara caloriile si reactioneaza neadecvat, dereglandu-se mai ales metabolismul insulinei, hormon cu rol foarte important in majoritatea cazurilor de obezitate. In concluzie, se pare ca pierdem abilitatea de a ne opri din mancat la timp.
Sa avem insa in vedere ca alimentele indulcite artificial au totusi un continut caloric mai scazut si inlocuirea unei bauturi cu zahar cu una dietetica este benefica, consumul unei cantitati mari de alimente indulcite artificial sub pretextul ca „nu ingrasa” este gresit.
Indulcitorii artificiali trebuie folositi cu precautie de catre doua categorii importante: femeile insarcinate si copiii. In ceea ce priveste consmul de indulcitori in timpul sarcinii zaharina si ciclmatul sunt interzise pentru ca nu se cunosc efectele adverse si se stie ca acestea traverseaza placenta si pot ramane in tesuturile fetale.
Celelalte substante edulcorante nu sunt foarte bine investigate din acest punct de vedere asa ca este mai sigur sa fie si acestea evitate pe cat posibil.
Copiii sunt de asemenea o categorie expusa la posibilele efecte adverse ale indulcitorilor artificiali. Insasi statutul acestor substante care sunt „in general considerate sigure” ar trebui sa ingrijoreze orice parinte.
Este greu, intr-adevar, sa feresti un copil de tentatiile dulciurilor si sucurilor, dar obiceiurile invatate in primii ani se vor repercuta tot restul vietii acestuia. Atentie inclusiv la vitaminele masticabile care contin indulcitori artificiali.
Concluzia?
Indulcitorii artificiali exista, sunt pe orice raft din orice magazin sub diferite forme de la mancare la pasta de dinti si este imposibil sa fie evitate in totalitate iar pentru anumite categorii au beneficii indiscutabile, dar pentru alimentatie in general moderatia este cea mai potrivita; o pastila de indulcitor in cafea pe zi sau inlocuirea unei bauturi carbogazoase cu zahar cu una „light” sunt acceptabile, dar consumul zilnic de dulciuri („dietetice” sau nu) poate avea repercusiuni asupra starii de sanatate.
Popularity: 4% [?]
Din aceeasi categorie mai fac parte:
Comenteaza! ( *Campurii obligatorii )
- Rodica Marian spune:
-
Indulcitori artificiali sunt cancerigeni, deci trebuie inlaturati, mai bine zis evitati. Este bine sa verificam ce mancam, iar cind mergen la cumparaturi sa ne uitam pe produse, sa citim ce E-uri contin.
- Alexandra spune:
-
Nu cred ca mai exista vreun produs fara E-uri. iar daca nu gasim pe eticheta trecut E, nu inseamna ca nu contine, pentru ca se trece denumirea chimica a acestuia, pe care..sa fim seriosi…nu toti o cunoastem, prin urmare consumam E-uri.
- marina paul: Psoriazisul
- Monica: Primul ciclu menstrual
- Alina Popa: Primul ciclu menstrual
- Monica: Primul ciclu menstrual
- Alina Popa: Primul ciclu menstrual
- Monica: Primul ciclu menstrual
- alexa: Primul ciclu menstrual
Quiz-ul lunii
Stiati ca
- turnul Eiffel din Paris cantareste peste 1000 de elefanti?
- strugurii explodeaza atunci cand sunt pusi in cuptorul cu microunde?
- hidrogenul este un gaz exploziv, oxigenul intretine arderea si totusi, atunci cand acestea sunt combinate rezulta apa, care este folosită pentru a stinge incendiile?
- arahidele fac parte din ingredientele pentru dinamita?
- un melc poate dormi trei ani?
Arhiva

